آرم فنی و حرفه ای استان گلستان
جامعه سالم ، آماده در برابر تهدیدات نوین                پدافند غیرعامل ، افزایش بازدارندگی در سایه حماسه حسینی                سال 99 ( سال جهش تولید )                
ملاقات عمومی
ملاقات عمومی با مدیر کل روز های
سه شنبه از ساعت 8 صبح الی 14 شماره تماس جهت هماهنگی : 32240662
آموزش مجازی


نظر سنجی
اهمیت آموزش های مجازی در مهارت آموزی به چه میزان است ؟
ثبت نظر
نظر سنجی
تاثیر حذف مالیات آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای بر کیفیت آموزش آنها به چه میزان بوده است ؟
ثبت نظر
تصویر روز

علی اوسط هاشمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:
مهارت، در برنامه بودجه کشور لحاظ شود


علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور درگفتگو با معاون امور علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: از سازمان برنامه و بودجه کشور خواستارم  مهارت در برنامه بودجه کشور لحاظ شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نشست حمید پور اصغری، معاون امور علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان برنامه و بودجه کشور، 21 خرداد ماه سال جاری با مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای کرج برگزار شد.

بنا براین گزارش، در این نشست هاشمی، ضمن تقدیر از حضور معاون امور علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: امیدواریم این نشست، نوید بخش روزهای خوب و نگاهی تازه در حوزه مهارت آموزی باشد.

هاشمی در ادامه  بر استفاده از ظرفیت ملی دو سازمان برنامه و بودجه  و آموزش فنی و حرفه ای کشور برای ارتقای وزن مهارت در جامعه تأکید کرد.

معاون وزیر تعاون از تمدن کهن ایران سخن گفت و افزود: کشور ما با قدمت تاریخی رتبه اول را در بین کشورهای جهان در زمینه مهارت داراست  و اگر به موزه ها و شهرهای مقصد مورد توجه جهانیان مانند یزد، اصفهان و شیراز توجه کنیم، از مهارت و تخصص بالایی در معماری، نقاشی و هنر برخوردارند که مبین وجود استاد کارانی است که به مهارت وزن داده اند.

هاشمی بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اگر نقش خود را در برابر استادکاران به خوبی ایفا کند، می تواند در کشور جریانی ایجاد نماید که بخشی از مربیان ما هم جز همین گروه هستند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در ادامه بیان کرد: اتاق های بازرگانی، کشور را خالی از نیروی ماهر می دانند زیرا نیروی انسانی کشور به سوی مدرک گرایی سوق داده شده است، در حالیکه 45 درصد مهارت آموزان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را  فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

هاشمی گفت: اطمینان داریم با ظرفیت ملی ایجاد شده در سازمان و وجود استاد کاران، مربیان و کارشناسان این امکان وجود دارد که با اجماع گروه های مرجع بتوانیم جریانی در کشور ایجاد نمائیم.

وی در ادامه  از وجود 6 هزار و 700 کارگاه آموزشی و 5 هزار و 800 مربی خبر داد و گفت استفاده مناسب از ظرفیت این نیروی انسانی به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارد.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،  باید آموزشی دیده شود

هاشمی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آموزشی تعریف نشده است افزود: اگر اعتقاد داریم ما در توانمندسازی جامعه و اعطای نقش برگرفته از مهارت اثرگذار هستیم، باید آموزشی دیده شویم.

وی ادامه داد: مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نظام آموزشی کشور مانند معلمان دیده نشده اند و فرصتی برای به روزرسانی و شرکت در دوره های آموزشی ندارند و این رویکرد باید تغییر کند.

علی اوسط هاشمی، با اشاره به ضرورت رتبه بندی مربیان تأکید کرد: چنانچه به پیشرفت اقتصاد در کشور و در نگاه حکمرانان باور داریم، باید زمینه آن، یعنی انسان توسعه یافته را فراهم کنیم.

جهش مهارت با جهش تولید هم مسیر است

معاون وزیرکار اعتبارزایی برای نیروی ماهر را یک ضرورت دانست و گفت نیازمند ارزش زایی برای مهارت در جامعه هستیم و بخشی از آن باید در حکومت شکل بگیرد.

وی افزود : اکنون در حوزه مهارت آموزی، ضعف فرهنگی داریم، دامنه مهارت صرفاً محدود به بُعد فنی نیست،

با مهارت می توان خلق مزیت کرد

در ادامه این نشست، هاشمی، گفت: اگر بخواهیم مهارت را جامعه محور کنیم، باید تمام ظرفیت های کشوری را شناسایی کرده و به سمت مهارت سوق دهیم.

معاون وزیر گفت: در قانون شورای عالی مهارت، ۸ سطح آموزش  برای سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای دیده شده است که در حال حاضر ۳ سطح را به آموزشگاه‌های آزاد واگذار کرده ایم  تا سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای کشور به سمت دانش تخصصی حرکت کند.

وی افزود:  واگذاری بخشی از کارگاه‌ها به آموزشگاه‌های آزاد و اداره کردن مشارکتی کارگاه‌ها در برنامه سازمان است و با مشارکت بخش خصوصی و تعامل با کانون انجمن‌های صنفی،  تربیت نیروی ماهر را به آموزشگاه ها سپرده و سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور به تربیت تخصصی مربیان خود می‌پردازد.

تشکیل پارلمان مربیان و کارشناسان،  ارزش بخشیدن به نیروی انسانی و ایجاد انگیزه است

هاشمی، از تشکیل پارلمان مربیان و کارشناسان، با هدف گسترش مشارکت و خرد جمعی در سازمان خبر داد و گفت: این پارلمان به  صورت دموکراتیک و بدون دخالت مدیران تشکیل شده است.

وی هدف از تشکیل این پارلمان را ارزش بخشیدن به نیروی انسانی دانست و بیان کرد: این پارلمان تشکیل شده است تا هیچ نگاه و نظری از ما پنهان نماند و انگیزه و مشارکت همکاران را افزایش دهیم.

بنا بر این گزارش، در ادامه علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور رویکردهای مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال ۱۳۹۹ را شامل: تربیت مربی و ایجاد دپارتمان مرتبط با مشاغل دریایی و ساحلی در ۷ استان ساحلی کشور، پایلوت قرار دادن مهارت آموزی در ۷ استان با نرخ بیکاری بالا و پایه مهارت پایین که نرخ مهاجرفرستی بالایی دارند، مهارت افزایی ۴ میلیون نیروی کشاورز مولد فاقد مهارت تا بتوانند در اشتغال نقش داشته باشند، اعلام کرد.

وی افزود: توسعه روابط با صنعت و سازمان‌های صنفی و توسعه همکاری با نهادهایی که نقش حمایتی در زدودن فقر دارند، مانند بنیاد برکت و افزودن ۲۰۰۰ استاندارد آموزشی در بازه زمانی آبان ۹۸ تا ۹۹ به ۵۴۰۰ استاندارد موجود در دو بخش بازنگری و همگام سازی با تغییرات شگرف تکنولوژی از دیگر رویکردهای سازمان در سال جاری است.

در ادامه هاشمی از بودجه تخصیص یافته به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سخن گفت و افزود: 98 درصد بودجه سازمان برای پرداخت حقوق کارکنان صرف می شود و از نظر عملیاتی برای تأمین مواد اولیه کارگاه ها دچار کسری بودجه هستیم.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: در احکام بودجه کشور قانونی وضع شود که هر کالایی در کشور تولید می شود مجوز مهارت و ارائه خدمات پس از فروش را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور کسب کند.

هاشمی با تأکید بر اهمیت مرکز تربیت مربی بیان کرد: این مرکز در سطح دانشگاه فرهنگیان است و باید وزن آن را ملی ببینیم.

وی سپس از فراهم کردن زیر ساخت ها و تجهیزات برای تأسیس مراکز مشابه تربیت مربی در 8 منطقه تقسیم بندی شده کشور خبر داد.

وی با بیان این که به نگاه مان وسعت و قامت ملی بدهیم تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌ ها در جهت نفع مردم و خروج جامعه از کسالت استفاده کنیم.

هاشمی بر استفاده از ظرفیت استان‌ ها و گسترش تعامل با شرکای اجتماعی تاکید کرد و گفت: باید با گروه های مرجع و تصمیم ساز، تعامل صورت پذیرد تا درک درستی از مهارت در جامعه خلق شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که شان مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اساتید دانشگاهی هم سطح است بر رتبه بندی مربیان سازمان تاکید کرد.

هاشمی افزود: لازم است که تمامی استان ها موضوعِ شراکت و واگذاری را به طور جدی دنبال کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه گفت: از سازمان برنامه و بودجه کشور خواستارم که پیوست مهارت در برنامه بودجه کشور لحاظ شود و تمامی کارفرمایان ملزم شوند که خصوصا در پروژه های ملی، فقط از نیروی ماهر استفاده کنند.

وی خواستار استانی شدن بودجه ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها، از سوی سازمان برنامه و بودجه شد و افزود: این رویکرد، شکل گیری تفکر بودجه ای و برنامه ای را در نگاه مدیران استانی ایجاد خواهد کرد.

هاشمی با اشاره به ضرورت صیانت از سرمایه انسانی و اقتصاد کشور تصریح کرد: استان ها می توانند به گونه ای برنامه ریزی کنند که ۵درصد جمعیت شان زیر چترمهارت قرار گیرند .

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارائه آموزش های مهارتی به روستائیان برای پیشگیری از مهاجرت را یک ضرورت دانست و خواستار پیگیری این مهم در کلیه استان ها شد.

وی با تاکید بر اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی خود، خاطرنشان ساخت: در کلیه سفرهای استانی، استانداران، اتاق های بازرگانی و سایر مسئولین ذیربط، به مساله مهارت ارزش گذاشته اند، لذا ضروری است کلیه مصوبات به درستی از سوی استان ها پیگیری و اجرایی شوند.

 




تعداد بازدید کل :‌44