آرم فنی و حرفه ای استان گلستان
جامعه سالم ، آماده در برابر تهدیدات نوین                پدافند غیرعامل ، افزایش بازدارندگی در سایه حماسه حسینی                سال 99 ( سال جهش تولید )                
ملاقات عمومی
ملاقات عمومی با مدیر کل روز های
سه شنبه از ساعت 8 صبح الی 14 شماره تماس جهت هماهنگی : 32240662
آموزش مجازی


نظر سنجی
اهمیت آموزش های مجازی در مهارت آموزی به چه میزان است ؟
ثبت نظر
نظر سنجی
تاثیر حذف مالیات آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای بر کیفیت آموزش آنها به چه میزان بوده است ؟
ثبت نظر
تصویر روز

به مناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت؛
یادداشت تخصصی به قلم حاج امان یلمه معاون آموزش،پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان با موضوع برنامه تحولی مهارت‌آموزی یکی از ضرورت‌های اصلی جهش تولید و خودکفایی ملی است


به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان،حاج امان یلمه معاون آموزش،پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان به مناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت یادداشت تخصصی با موضوع برنامه تحولی مهارت‌آموزی یکی از ضرورت‌های اصلی جهش تولید و خودکفایی ملی است، را ارائه کرد.
متن این یادداشت به شرح ذیل است:
بسیاری از برنامه ریزان، سیاست‌گذاران و اقتصاددانان، رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری را به اشتغال‌زایی نسبت داده و نقش مهارت‌آموزی و توسعه کارآفرینی برای ایجاد و پویایی اشتغال را بسیار حائز اهمیت می‌دانند. به همین دلیل اشاعه فرهنگ مهارت‌آموزی و توسعه نگرش کارآفريني در جامعه یکی از وظایف سنگین و مستمر نهادهای قانون‌گذار، سیاست‌گذار و اجرایی می‌باشد.
ترويج فرهنگ مهارت‌آموزی تحول‌گرا به‌طور یقین نيازمند زمان است، ولي مهم‌تر از آن برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند و صبورانه خواهد بود. از طرف دیگر با عنایت به مزین شدن سال 1399 از سوی رهبر معظم و معزز انقلاب، به نام «جهش تولید»، فرصتی مناسب خواهد بود برای پی بردن به اهمیت مهارت‌آموزی در جامعه، به‌ویژه در شرایطی که کشور از رکود اقتصادی دچار مشکلاتی مانند بیکاری شده است؛ چراکه «جهش تولید» می‌تواند با رشد و توسعه مهارت‌آموزی بهترین راهگشا در مسیر حل این مشکلات باشد. قطعاً این مسیر از طریق گسترش فرهنگ و اشاعه مهارت‌آموزی در جامعه و با برنامه‌ریزی دقیق، پویا و تحول گرایانه تحقق خواهد یافت.
اگر فکر کنیم منظور از تهیه برنامه تحولی مهارت‌آموزی منحصراً ارائه برنامه و شناسایی حرف نوین و فناورانه می‌باشد اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ایم. درواقع برنامه تحولی مهارت‌آموزی مشمول کلیه حرف موجود و آینده نیاز بازار کار بوده و همه آن‌ها ضرورت داشتن برنامه تحولی خواهد داشت. چراکه ساده‌انگاری هرکدام از حرف و مشاغل، طبقه‌بندی و تعیین جایگاه حرفه‌ای، تقسیم آن‌ها به تخصصی و غیرتخصصی، جامعه ما را از داشتن انسان‌های ماهر در هر حرفه و به همان میزان صاحبان مشاغل محترم، معتبر و دارای شأن مناسب، مغفول و محروم خواهد نمود؛ بنابراین هر حرفه‌ای و هر شغلی نیازمند مهارت، آموزش‌ها و خلاقیت‌های خاص خودش است.
در طراحی و تدوین برنامه تحولی مهارت‌آموزی که به سهم خود باعث حرکت به سمت جهش تولید و خودکفایی ملی گردد، در نظر گرفتن شاخص‌های به شرح ذیل، بیشترین ضرورت را خواهد داشت:
- نیازسنجی و تقاضاسنجی دقیق و امکان‌سنجی جهت طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای مهارت‌های موردنیاز گروه‌های هدف با همکاری شرکا، ذینفعان و بهره‌برداران مهارت‌آموزی
- هدفمند بودن آموزش‌های مهارتی به‌خصوص بهره‌برداری از طرح آمایش منطقه‌ای اشتغال، طرح تکاپو، تقاضا سنجی آموزشی و سایر طرح‌های اشتغال‌زا
- اطمینان از اتصال به بازار کار مهارت آموختگان در انتهای هر برنامه تحولی
- محور قرار دادن توسعه کارآفرینی و کسب‌وکار به‌ویژه از طریق حمایت از ایده‌های نو و فناوری جدید
- ایجاد نگرش یکپارچه‌ به مدیریت مهارت‌آموزی در سطح منطقه و کشور
- پرهیز از موازی کاری در حوزه مهارت‌آموزی
- نگاه ویژه به بهبود فضای کسب‌وکار
- هم‌افزایی حوزه‌های بخش دولتی و خصوصی در راستای جهش مهارت‌آموزی با برنامه‌ریزی استراتژیک و اهتمام به ایجاد تعامل و همکاری آموزشی با تشکل‌ها و انجمن‌های کارگری، کارفرمایی، نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی حوزه‌های صنعت، معدن، خدمات، کشاورزی در منطقه و تأکید بر به‌کارگیری نیروی کار ماهر در بازار کار و سرمایه
بنابراین برای پیاده‌سازی و اجرای هریک از برنامه تحولی، نیاز به حمایت متولیان از مهارت آموختگان به‌واسطه از بین بردن محدودیت‌های فضای کسب‌وکار، ایجاد قوانین و مقررات منعطف اشتغال مهارت آموختگان به‌ویژه جوانان خلاق و جویای کار، اتکا به بودجه غیرنفتی جهت خودکفایی ملی، نیاز به تخصیص اعتبار ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وجود مربيان توانمند در عرصه مهارت‌آموزی با رویکرد ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای و تسلط مربیان به فناوری نوین و بروز رسانی کارگاه‌های آموزشی ضرورتی انکارناپذیر است که در وضعیت فعلی جامعه تحقق این موضوع در همگرایی و هم‌افزایی تمامی شرکا و ذینفعان مهارت‌آموزی خواهد بود تا جهت‌دهی مناسب به مهارت‌ها، بازاریابی و ارتقای شاخص‌های کارآفرینی، صورت گیرد.
بیان اصطلاح صرفه‌جویی مالی که در خیلی از موارد توسط برنامه ریزان و مدیران اقتصادی کشور در اولویت‌های کاهش و حتی حذف اعتبارات مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ در حوزه مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی کار دستگاه‌های متولی علاوه بر اینکه مناسب و اقتصادی نبوده، بلکه تهدید بزرگی برای تحقق اهداف توسعه کمی و کیفی تربیت نیروی کار ماهر در کشور و رسیدن به آرمان‌های نظام در راستای جهش تولید خواهد بود. درواقع هرگونه دستیابی به سطحی از جهش تولید، محصول نیروی کار ماهری است که البته تربیت آن وظیفه ذاتی و اصلی ساختار مهارتی کشور است.
 باید عنوان نمود، کمبود نیروی کار ماهر و آزموده و مازاد نیروی کار بدون مهارت دو مشکل بزرگ و اساسی درزمینه نیروی انسانی است که با تنظیم برنامه‌های تحولی در حوزه مهارتی و تجهیز نیروی انسانی موردنیاز برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور قابل‌حل خواهد بود؛ بنابراین اگر در برنامه‌های توسعه اقتصادی و صنعتی کشور، ضرورت آموزش فنی نیروی کار و ارتقاء سطح مهارت شاغلین موردتوجه قرار گیرد رسیدن به اهداف جهش تولید و خودکفایی ملی میسر خواهد شد.




تعداد بازدید کل :‌34